УВАГА! Публікації нашого сайту добираються за принципом якнайповнішого розкриття тематики народного будівництва та традиційного побуту. Зокрема, публікуються статті за друкованими джерелами 1970-80-х років − періоду становлення багатьох українських музеїв просто неба. По актуальну інформацію радимо звертатися на офіційні сайти музеїв. Усі разом їх можна знайти в розділі “Цікаві сайти: Українська етнологія, етнографія, етніка”. |
Людство завжди прагнуло зробити казку чи легенду частиною власного сьогодення. Дитячі ігри з перебиранням на себе ролей казкових персонажів мали й мають безліч аналогів у житті дорослих. Це є звичайна людська потреба у мріях і надіях, у відпочинку серед суворих буднів.
З давніх-давен інсценізовані відтворення подій за участю сил природи й міфічних персонажів ставали обрядами. Згодом з’явилися театр і кіно. В сучасному суспільстві мають успіх товариства реконструкторів лицарських поєдинків, давньої музики і старовинних танців. І казковий світ книжок Толкієна породив осередки відтворення та інсценізацій з десятками тисяч прихильників по всьому світу…
Музеї-скансени як явище виникли й існують також завдяки цьому природньому потягу людини побувати в іншій – альтернативній, часом ідеалізованій – реальності, уявити себе частинкою зовсім іншого життя.
Проте, на відміну від казкових сюжетів і декорацій, етнографічний скансен пропонує відвідувачам скористатися машиною часу – і довідатися немало цікавого про колишнє і ПОЗАЧАСОВЕ в реальному житті людини й цілого народу. Роль такого музею для збереження культурних традицій та історичного зв’язку поколінь важко переоцінити. Середовище скансену створює цілісне уявлення про різні сфери народного життя і дає відповіді на багато несформульованих запитань.
Тому саме музей під відкритим небом має найкращі можливості для створення альтернативного світу. І на прикладі унікальних експозицій українських етнографічних скансенів у цьому пересвідчитися дуже легко…
* * *
Біля витоків створення таких музеїв завжди стояли ентузіасти своєї справи. Без самозреченої й ненормованої праці, яка для цих людей і є самим життям, такі будови були б просто нереальними. Ці люди першими – у власній уяві – ПОБАЧИЛИ той альтернативний світ, і доклали всіх можливих і неможливих зусиль, щоб втілити його ТУТ І ЗАРАЗ.
Але для реалізації подібного завдання самого лише ентузіазму й любові мало. Щоб цілісно відтворити такий “світ”, потрібні ґрунтовні знання історії, народного побуту, традицій господарювання, фольклору. Бо найменша випадкова деталь, хай і незрозуміла для пересічного відвідувача, руйнуватиме те цілісне враження – і виведе з ладу машину часу. Тож при перевезенні і встановленні архітектурних пам’яток фахівці з академічною освітою співпрацювали з народними майстрами, вчилися традиційним технологіям і здобували дивовижно цікавий досвід життя в різних століттях.
Кожен український скансен має свою історію – і виписані в ній людські долі. Чи не найяскравішим є приклад першого в Україні такого музею, створеного в Переяславі-Хмельницькому за ініціативою Михайла Івановича СІКОРСЬКОГО – живої легенди українського і світового музейництва. При нагоді радимо ознайомитися з книгою Миколи Махінчука “Переяславський скарб” – у ній відкриваються детективні сторінки створення цілого міста музеїв у Переяславі…
А найбільший наш скансен – Національний музей народної архітектури та побуту України, розташований у Києві поблизу селища Пирогів, – дає змогу своїм відвідувачам протягом дня-двох обійти пішки усю розмаїту Україну. В усіх його експозиціях час зупинився наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття.
Саме цей період, до речі, є найцікавішим і найпевнішим для реального відтворення в музейній експозиції. Традиційний народний побут аж до початку ХХ століття змінювався дуже повільно, тому в 1960-80-х роках, коли в Україні активно будувалися державні скансени, ще можна було надбати багато унікальних пам’яток і достовірної інформації від безпосередніх учасників усіх подій – від закликання весни і проводів русалок до закладання хати й будування церков. Тогочасні пам’ятки, глибоко традиційні за своєю суттю, можуть ілюструвати життя й побут не лише ХІХ століття, до якого реально належать, але й значно давніший – адже традиція консервативна. Переконливим підтвердженням тому є давніші подібні експонати, які пощастило врятувати і зберегти у музейних збірках.
Завдяки такому збігові обставин наші етнографічні скансени сьогодні є унікальним у світі, ОКРЕМИМ і САМОЦІННИМ явищем. Адже Європа і Америка нині практично не мають давніх архітектурних пам’яток народного дерев’яного будівництва і експонують переважно реконструкції, доповнюючи їх етноекзотикою, орієнтованою на пересічного туриста. А на наших територіях створено цілісні МУЗЕЇ-СЕРЕДОВИЩА на основі якнайбагатшого документального матеріалу. Бо в той самий час, коли закордонні науковці мусили реконструювати пам’ятки за архівними джерелами, український етнограф мав відповіді на будь-які питання мало не в кожному селі…
На жаль, сьогодні багато в чому спостерігаємо відмову від власних переваг: “європеїзація” скансенів зовсім не йде на користь українській музейній галузі. На догоду туристичному ширвжитку руйнуються наші фантастичні “машини часу”. Нівелюється в них найцінніше: наукова і документальна достовірність окремих пам’яток і цілих експозицій, ЯКА ВОДНОЧАС І Є ДЛЯ ТУРИСТІВ НАЙБІЛЬШ ПРИВАБЛИВОЮ. Що ж, треба сподіватися, що рано чи пізно у цих тенденціях переможе практична доцільність і здоровий глузд: на все, як то кажуть, воля Божа :)
Але й сьогодні – прислухаймося! – у музеях просто неба відлунюють срібні дзвони народних свят і снуються незримі нитки з минулого в майбутнє. Сюди можна прийти звичайним і буденним, а вийти звідси – позачасовим і споконвічним. Як Народ, Земля, Всесвіт…
Про українські скансени:
- Віртуальний тур українськими музеями просто неба
- Олександр КРУК. Створення етнографічних комплексів та експозицій як один з напрямків розвитку українського музейництва 1960-х – 1980-х років // Краєзнавство. – 2009. – №1-2. – С.120-127. (Джерело: history.org.ua).
- Зоя Гудченко. Музеї народної архітектури України. − Київ: Будівельник, 1981. − 120 с., іл.
- Виктор Шмелев. Музеи под открытым небом: очерки истории возникновения и развития. – К.: Наукова думка, 1983. – 120 с., ил.
|
|
|
PDF (153 Kb) |
|
|
|