Концепція: Трансформування традиції
День різьбяра та майстра плетіння у НМНАПУ – Олексій ДОЛЯ
Традицію прикрашати побутові речі різьбленням українці мають з давніх-давен. У кожній українській хаті можна було бачити різьблені меблі – мисники, столи, стільці, скрині, колиски; різьблений посуд і знаряддя праці – ложки, сільнички, рублі, пряничні дошки.
Побутували в українських селах різьблені кіоти для ікон та свічники, різьблені віконниці, двері, одвірки та сволоки. У кожній хаті, де були діти, були й різьблені або плетені іграшки. В побуті українців вживалося багато плетених виробів з лози, соломи, рогозу, а в поліщуків – ще й з кореня сосни. Особливо славилася різьбленням Західна Україна, зокрема Гуцульщина.
Continue reading “День різьбяра та майстра плетіння у НМНАПУ – Олексій ДОЛЯ” →
Експозиція “ПІВДЕНЬ УКРАЇНИ” у НМНАПУ – Петро ЛОШАК, Сергій ВЕРГОВСЬКИЙ
За виданням:
Музей народної архітектури та побуту України, 1969 // Звід пам’яток історії та культури України: Київ: Енциклопедичне видання. Кн.1, ч.2.: М-С. – К.: Голов. ред. Зводу пам’яток історії та культури при вид-ві “Українська енциклопедія” ім.М.Бажана, 2003. − С.751-799.
На польовій ділянці південної частини Музею встановлено пам’ятки народного будівництва із Запорізької, Миколаївської та Одеської областей. Комплекс перебуває на стадії формування. Тут передбачено розташувати ще близько 50 оригінальних і реконструйованих будівель, об’єднаних у садиби вулицею, з вітряком на вигоні, колодязем. Через долину на узвишші заплановано зведення комплексу оборонних споруд 18 ст.
Панівні тенденції формування традиційного житла краю склалися під впливом переселенців, що прибували сюди з різних реґіонів України, хоча місцями збереглися культурні осередки національних меншин. Забудова поселень здійснювалася переважно на основі регулярного планування, але в деяких випадках (на пересіченій місцевості) трапляється вільне планування, притаманне старим селам. Поєднання двох типів планування – вільного та регулярного – надає специфічного колориту реґіонові, й це складає основу забудови експозиції.
Continue reading “Експозиція “ПІВДЕНЬ УКРАЇНИ” у НМНАПУ – Петро ЛОШАК, Сергій ВЕРГОВСЬКИЙ” →
Експозиція “Українське село 1960-70-х років” у НМНАПУ – Микола ХОДАКІВСЬКИЙ
За виданням:
Музей народної архітектури та побуту України, 1969 // Звід пам’яток історії та культури України: Київ: Енциклопедичне видання. Кн.1, ч.2.: М-С. – К.: Голов. ред. Зводу пам’яток історії та культури при вид-ві “Українська енциклопедія” ім.М.Бажана, 2003. − С.751-799.
Національний музей народної архітектури та побуту України має у своєму складі експозицію “Народна творчість в архітектурі українського села 1960-70-х років”. Тут встановлено копії 33 будівель найхарактерніших типів індивідуального сільського житла 1960–70-х рр. з шести регіонів України – Карпат, Наддніпрянщини, Півдня України, Поділля, Полісся, Полтавщини і Слобожанщини.
Кожен регіон представлений окремою групою будівель, до складу якої входять одна-дві характерні садиби з повним набором господарських приміщень. Таким чином представлено безперервність давніх народних традицій, шляхи формування садиб у повоєнні роки – зокрема, розміщення житла, його архітектурно-планувальну структуру. Для їх спорудження застосовані місцеві будівельні матеріали (дерево, камінь, базальт, пісковик, черепашник, вапняк та ін.).
Continue reading “Експозиція “Українське село 1960-70-х років” у НМНАПУ – Микола ХОДАКІВСЬКИЙ” →
Книга “Українське народне мистецтво: ЖИВОПИС” (1967)
Українське народне мистецтво: ЖИВОПИС / Упор. Б.С.Бутник-Сіверський (керівник), В.Г.Нагай, В.П.Самойлович. Авт.тексту Б.С.Бутник-Сіверський. − К.: Мистецтво, 1967. − 220 с., іл.
Альбом присвячений одній із найцікавіших галузей народного мистецтва − декоративному живопису, кращі зразки якого мають неабияку художню цінність.
Ілюстративний матеріал, до якого увійшли декоративні розписи по дереву, писанки, настінні розписи, мальовки, витинанки, станкові декоративні розписи і т.ін., подається по розділах в хронологічному порядку, а також, де це було можливо, за територіальною ознакою.
Continue reading “Книга “Українське народне мистецтво: ЖИВОПИС” (1967)” →
Книга “ПЕРВІСНА МІФОЛОГІЯ УКРАЇНСЬКОГО ФОЛЬКЛОРУ” – Віктор ДАВИДЮК
Віктор Давидюк. Первісна міфологія українського фольклору. Видання друге, доповнене й перероблене. – Луцьк, 2005. – 310 с.
Монографія порушує проблему відображення в українському фольклорі первісної міфології. Для з’ясування цього завдання автор, крім фольклористичних та етнографічних, широко використовує археологічні матеріали. Книга розрахована як на спеціалістів цих галузей, так і на широке коло читачів, які цікавляться питаннями найдавніших джерел української національної культури.
Continue reading “Книга “ПЕРВІСНА МІФОЛОГІЯ УКРАЇНСЬКОГО ФОЛЬКЛОРУ” – Віктор ДАВИДЮК” →
Двотомник “ВЕСІЛЛЯ” (1970) – фольклорні записи
Весілля: у 2-х кн./ Упор. Шубравська М.М. (тексти, примітки), Правдюк О.А. (нотний матеріал). – К., 1970. – 454 с. і 480 с., нот.
Перша спроба наукового видання кращих описів українського весілля з усієї території України за час від XVII до середини ХХ ст. У двох книгах подано 22 описи весіль, переважно з нотами.
Цей двотомник має сьогодні не лише наукову, але й практичну цінність – зокрема, для тих, хто хоче організувати власне весілля за народним традиційним обрядом…
Continue reading “Двотомник “ВЕСІЛЛЯ” (1970) – фольклорні записи” →
Книга “Українське народне мистецтво: ВБРАННЯ” (1961)
Українське народне мистецтво: ВБРАННЯ. − К.: Державне видавництво образотворчого мистецтва і музичної літератури УРСР, 1961. − 327 с., іл.
Унікальне, і, на нашу думку, досьогодні неперевершене видання про українське народне вбрання. До нього залучені матеріали фондових збірок провідних етнографічних музеїв, які висвітлюють народне вбрання ХІХ − ХХ ст., а також архівні джерела щодо давніших часів. У супровідних текстах є навіть зразки кроїв окремих елементів одягу…
Continue reading “Книга “Українське народне мистецтво: ВБРАННЯ” (1961)” →
Путівник по Музею народної архітектури та побуту України (Київ, с.Пирогів) − 2007
Музей народної архітектури та побуту України (путівник) / Автори текстів: Сергій Верговський, Євгенія Гайова, Ніна Зозуля, Надія Зяблюк, Романа Кобальчинська, Ірина Мусатова, Раїса Свирида, Микола Ходаківський, Світлана Щербань. − К., 2007. − 56 с., іл. (Рекомендовано до друку Вченою радою Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім.М.Рильського НАН України).
Найновіше видання, що висвітлює сьогоденну експозицію Музею.
Путівник по Музею народної архітектури та побуту України (Київ, с.Пирогів) − 2002 (українською та англійською)
Лідія Орел. Музей народної архітектури та побуту України (буклет). − К., 2002. − 6 с., іл. − укр. і англ. мовами.
Буклет містить стислу інформацію про Музей українською та англійською мовами, десяток кольорових ілюстрацій і схему експозиції.
“Шановний відвідувачу, потрапивши в Музей, відшукай куточок, звідки походить твій рід, переймися гордістю за нього. Зумій оцінити безцінні пам’ятки нашого народу, не завдавай їм шкоди. Не ламай гілля, не топчи траву, не рви квітів і відверни від вандалізму інших…”
Путівник по Музею народної архітектури та побуту України (Київ, с.Пирогів) до 30-річчя − 1999
Музей народної архітектури та побуту України: 30 років: Фотобуклет / Автори тексту: Лідія Орел, Станіслав Смолінський. Фото: Ігор Савицький. − К., 1999. − 12 с., іл.
Невеличке видання про Музей − його збірку, концепцію, значення.
“З пагорба в полі вітають подорожніх розпростертими, як для обіймів, крилами вітряки. Пахне, пишаючись важким колосом, достигле жито. Сільська вулиця з білими хатами під солом’яними стріхами та з жовтими призьбами, під вікнами цвітуть високі ружі, чорнобривці, м’ята. Над майданом піднеслася співучими верхами козацька церква, купають верби зелені кучері в ставку, манить прохолодою темний ліс, де дуби-богатирі тримають колоди-вулики. Тихо шерхотить гончарний круг, до нього легко торкаються руки майстра, і на очах народжується диво-глечик або горщик з співучим, пружним профілем.
Це лише окремі враження від Музею народної архітектури та побуту України, розташованого на мальовничій околиці Голосіївського лісу біля села Пирогів у передмісті Києва…”